Allantus togatus er en sjelden art hos oss med en sør-østelig utbredelse. Arten er vanskelig å plassere i forhold til habitat. Vertsplantene er bjørk, eik og ulike Salix-arter. A. togatus er en relativt karakteristisk art. Spesielt er det mørke feltet ved vingemerket en karakter som skiller den fra våre andre Allantus-arter. Arten tilhører plantevepsfamilien bladveps (Tenthredinidae).

A. togatus er en karateristisk art innen plantevepsfamilien bladveps (Tenthredinidae). Hode og mellomkropp, mens bakkroppen har en hvitgul plett på 1. og et lyst bånd 5. bakkroppsegment. På forvingen finnes et mørkt felt ved vingemerket, hvilket greit skiller den fra andre arter innen slekten Allantus i Norge. Derimot kan nok arten minne noe om enkelte Tenthredo-arter, særlig den forholdsvis vanlige T. zonula og den noe mindre vanlige T. amoena. Antennene er forholdsvis korte. Kroppslengden er, 8−9 mm.

A. togatus er funnet spredt på det sørlige Østlandet. Bare en håndfull funn foreligger. Nordligste funn er fra Åmot kommune i Hedmark. Kun enkeltindivider er funnet, og fra Norge er så langt bare hunner kjent. Arten forekommer i store deler av Europa, men er i Norden ikke kjent fra Sverige.

A. togatus er vanskelig å plassere i forhold til habitat. Den er hos oss funnet i både i edelløvskog, boreal blandingsskog og gråor-heggskog. Vertsplanten skal være både bjørk, eik og ulike Salix-arter (Taeger et. al. 1998). Larven er lys grågrønn, og lever av bladverket til vertsplanten. De voksne individene søker sjelden til blomster. Flygetiden er primært juni, men funn er også gjort i slutten av juli, muligens som representanter for en 2. generasjon.

Benson, R. B. 1952. Hymenoptera 2. Symphyta. Section (b). Handbooks for the Identification of British Insect 6 2(a): 51-137

Taeger, A. & Blank, S. M. 1998. Pflanzenwespen Deutschlands (Hymenoptera, Symphyta). Kommentierte Bestandsaufnahme. Verlag Goecke & Evers, Keltern. 364 pp.